(Niet zo) serieuze gamejournalistiek

(Niet zo) serieuze gamejournalistiek

Eureka! Ik heb het licht gezien. De afgelopen twaalf jaar heb ik de game-industrie bekeken door een roze bril. Een boute uitspraak, maar toch is het zo. Ik heb mij laten fêteren, heb vriendschappen gesloten met product- en marketingmanagers en journalisten (the horror!). Ik dacht dat dit alles ‘part of the job’ was. Met suiker vang je namelijk meer vliegen dan met azijn.

Boy was I wrong.

Dit alles ligt vanaf vandaag achter mij. Vanaf nu word ik een serieuze gamejournalist. Iemand die niet ‘zomaar’ een review, een column of een achtergrondverhaal schrijft, maar op zoek gaat naar de achterliggende gedachte, naar verborgen valdeuren en diepere betekenissen. En misschien wel het belangrijkste: ik zal kritisch zijn. Niet alleen op mezelf, maar ook op de buitenwacht. Je weet wel, die mormels die zich gamejournalisten noemen en op hun zolderkamertjes filmpjes maken of besprekingen plaatsen in veelgelezen bladen. Ook de professionele reporters zijn niet van mij af. Vanaf nu ben ik de Gameconsumentenbond, de Waakhond der Letteren, het Oog in de Lucht dat alles in onze biotoop in de gaten houdt.

Waarom doe je dat Jeroen? Ik hoor het je vragen. Het antwoord is simpel: omdat ik het wil en kan. Gesterkt door de discussie van de afgelopen week op Bashers over de rol van de gamejournalist, doe ik een stap naar voren. Laten er meer volgen. Ik heb het ook over jou, Jan Meijroos. Laat mij niet als enige roepen in de woestijn, prekend voor eigen parochie. Sluit je bij ons aan en we hebben een breder draagvlak. Jij kunt onze boodschap verkondigen aan de zondaars van Power Unlimited. Laat de heer Tiersma eens een diep en doorwrocht exposé schrijven over het rood in de muts van Mario. Of een stuk van Gameking Belderok waarin de impact van een kogel in Call Of Duty wordt vergeleken met de impact van een kogel in de echte wereld. Natuurlijk ga je lezers verliezen, maar dat is toch niet belangrijk? Serieuze journalistiek, dáár gaat het om!

Hè wat jammer dat je nu met het oude argument komt dat de lezer hier niet op zit te wachten. Duw het door hun strot. Lekker belangrijk wat zij vinden. Je schrijft Power Unlimited toch niet vol met de lezer in het achterhoofd? Dit is een veelgelezen platform om je eigen mening (of - indien omgekocht - die van de uitgever) te ventileren. Fuck de lezer. En als ze moeilijk doen, zeg dan maar dat de redacteuren van bijvoorbeeld het nrc het hartstikke interessant vinden. Of dat we hier nog wel een studie hebben liggen die gelezen is door meer dan 1000 mensen. Dat zal ze leren.

261459_197710353614004_100001251226334_594328_1265327_n

Wat goedkoop en onder de gordel, Jan. Waarom insinueer je nu dat ze bij nrc geen verstand hebben van gaming? Alleen maar omdat ze een foto plaatsen van een Xbox-controller en deze in het onderschrift omschrijven als gameconsole van Playstation? Wat flauw. Je weet toch dat het niet om beeld gaat, maar om inhoud. Bovendien, de lezers van nrc zijn vaak geen gamers en weten niet beter. Een serieuze gamejournalist creëert een mening voor zijn lezers en is geen kritiekloze volger. Dus als er staat dat dit een gameconsole van Playstation is, dan is het een gameconsole van Playstation. Wie ben jij om dat anders te zeggen. Kies eens een keer niet het makkelijkste standpunt, zwem eens tegen de stroom in. Mensen waarderen dat. Echt.

Jan, geloof je dat die jarenlange ervaring waarmee je schermt, echt iets uitmaakt? Ga toch weg man, je mag alleen een mening over iets hebben als je een serieuze gamejournalist bent. Dus, wat gaan we doen Meijroos? Dit is je kans, sluit je bij onze groepering aan. We moeten met zijn allen deze industrie naar een hoger platform tillen. Daar is vraag naar. En dan heb ik het echt niet over die 40.000 maandelijkse PU-lezers, maar over academici en nrc-lezers. Zij zijn de mensen waar het om draait. Zij zijn de grote gamekopers. Zelfs de industrie weet dat die groep veel belangrijker is. Hoe ik dat weet?  Gewoon, dat is zo. Daarom. Vergeet niet dat je (sinds vandaag) te maken hebt met een serieuze gamejournalist.

Zo, dat is uit mijn systeem. Omdat te veel gamejournalisten zich vaak té serieus nemen: een disclaimer: deze column is een satirische aanklacht tegen het aloude geneuzel dat het schrijvende gedeelte van de game-industrie serieuzer met hun vak om moet gaan. In Engeland noemen ze dit ‘flogging of a dead horse’. Wie zich aangesproken voelt, wil ik op het hart drukken om een ander stokpaardje te zoeken en niet langer zichzelf presenteren als ‘het geweten van de gamejournalist’. Daar zit buiten de eigen parochie niemand op te wachten. Blijf echter vooral doorgaan met kritische publicaties. Hartstikke mooi. Immers: zoveel mensen, zoveel smaken. Maar ga alsjeblieft wel iets respectvoller om met de mening over mensen, andermans publicaties, websites of televisieprogramma’s. Doe je dat niet, dan lijkt het alsof ieder serieus geschreven stuk uit de koker komt van een verwend jongetje dat tegen andere kinderen aanschopt omdat zij wel veel vriendjes hebben. Een gemiste kans. Maar we hebben het hier al lang genoeg over gehad. Ik verklaar de discussie over serieuze gamejournalistiek voor gesloten. Waarom ik dat doe? Omdat ik het kan en wil.

[Jeroen van Trierum is 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business]

  • Reacties (49)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 5 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars

Reacties (49)

    • Wouter van der Putten

    Held!

    Soms vraag ik me af of 'serieuze' gamejournalisten nog wel plezier beleven in gaming. Als ik hun artikels zo lees niet.

    Di 5 jul 2011, 15:44 [reply]

    • MD

    Dit doet me een beetje denken aan Zero Punctuation. of toch niet? good read!

    Vooral die laatste twee zinnen trouwens zijn geweldig 'oh, ironie'.

    Di 5 jul 2011, 15:56 [reply]

    • Frank

    Haha geniaal! Werd tijd dat iemand dit zegt!

    Di 5 jul 2011, 15:57 [reply]

    • Lucas

    Hoewel ik het volledig eens ben met het stuk, ik weet nog steeds niet wat gamesjournalistiek serieus zou maken, voel ik me om de een of andere reden toch wat beledigd. Moet ik me schamen omdat ik academicus, NRC.Next-lezer en daarnaast ook nog gamer ben?

    Di 5 jul 2011, 17:41 [reply]

    • David Nieborg

    Jammer dat je er in de Waag niet bij was donderdag. Die discussies was vrij constructief en niet zo zwart/wit als jij het wilt doen overkomen. Allesbehalve.

    Wat ik echt irritant vind, en echt een beetje lui ook (let wel intellectueel lui, das nog erger), is dat jij doet alsof ik/wij doen alsof specialistische pers slechter is of geen waarde heeft. Wat een onzin. Dat heb je mij nergens ooit horen zeggen/schrijven. Dus prima dat je een andere insteek kiest, maar leg mij alsjeblieft niet dit soort dingen in de mond.

    "lijkt het alsof ieder serieus geschreven stuk uit de koker komt van een verwend jongetje dat tegen andere kinderen aanschopt omdat zij wel veel vriendjes hebben." Pffff....

    Di 5 jul 2011, 18:05 [reply]

  • Jeroen, goed werk! Ik had even op je naam geklikt en het ziet er naar uit dit je eerste kritische artikel is. Gefeliciteerd!!!

    Di 5 jul 2011, 18:28 [reply]

    • Patrick Trijsburg

    Als onderdeel van de doelgroep der gamejournalistiek, een casual gamer die zo af en toe een gamesmagazine koopt om van de kenners te lezen hoe goed/leuk een game is, kan ik mij helemaal vinden in bovenstaande column. Ik zit inderdaad niet te wachten op diepe achtergronden achter games, het boeit me niet op welke manier de info bij de journalist komt en zou niet weten waarom ik zou moeten twijfelen aan de objectiveit van de recenties.
    Hoewel deze column en de reaktie van dhr. Nieborg (blijkbaar toch wie de schoen past...) begint te lijken op een wedstrijdje verplassen, heb ik me kostelijk geamuseerd met deze column en zoals gezegd kan ik mij helemaal vinden in Jeroen zijn mening.

    Di 5 jul 2011, 19:14 [reply]

    • P3t3r

    Een xboxcontroller met daaronder: 'gameconsole van Playstation'. Kom op, is er echt niemand op de redactie geweest die die fout eruit heeft kunnen halen? Wat dat betreft vind ik het kritiek van Jan meer dan terecht.

    Maar ik ben het wel mee eens dat er meer kritisch naar games moet wordt gekeken. Vaak heb ik namelijk het idee dat het een promo-praatje is van de makers van de game zelf. Een 8 of een 9 wordt wel erg vaak gegeven op bepaalde game-sites of game-bladen.

    Di 5 jul 2011, 19:55 [reply]

    • DeManVanStaal

    Heerlijk stukje dit, met genoegen gelezen. Kan me trouwens ook erg vinden in de reactie van Dhr. Trijsburg.

    Succes met de volgende kritische column!

    Di 5 jul 2011, 22:47 [reply]

    • L'Ericisto

    De zelfbenoemde hoeders van de gamejournalistiek lopen al enkele maanden plaagstootjes uit te delen naar hun collega-journalisten. Soms is dat grappig, soms zelfs terecht, maar de impliciete, kwalijke boodschap dat veel gamejournalisten slaafse verlengstukken zijn van de uitgevers, zal velen in het verkeerde keelgat schieten. Een tegenreactie als deze was dan ook slechts een kwestie van tijd. Ik kon er persoonlijk wel om lachen, want de discussie (Wat valt er überhaupt te discussiëren? Ga lekker spelletjes recenseren!) kan mij niet genoeg gerelativeerd worden. Jammer alleen van die laffe disclaimer op het einde. Dat hebben serieuze gamejournalisten toch helemaal niet nodig? ;)

    Wo 6 jul 2011, 00:42 [reply]

    • Arjen

    Er zijn genoeg mensen die zitten te wachten op serieuze gamejournalistiek. Dat die zich niet of weinig onder jouw publiek bevinden (of je hier in ieder geval van overtuigd bent) geeft niet. Was je naar de discussie avond gekomen vorige week, dan had je Niels 't Hooft en David Nieborg beiden horen zeggen dat serieuze gamejournalistiek kan en moet bestaan naast dat wat er nu is.

    Dan het constante gegooi met je lezersaantallen. Goede politicie weten dat het feit dat mensen op hen gestemd hebben nog niet betekent dat ze het eens zijn met ieder woord en elke beslissing. Dat je lezers hebt is leuk, dat je er vanuit gaat dat je voor ze mag spreken een beetje jammer.

    Als laatste is het zeer spijtelijk dat je slecht bent in photoshop, en ik nog in het bezit was van de krant waarin Niels 't Hooft het afgebeelde en besproken artikel schreef. Het beeld wat er bij staat en het bijschrift staan hier niet bij. Een beetje triest dat als je een punt probeert te maken je dat poogt te doen met het vervalsen van 'bewijs'.
    En dan kom je waarschijnlijk met het antwoord dat die foto ooit een keer in een NRC-next heeft gestaan. Dat verantwoord niet de manier hoe jij ze samen zet en doet alsof ze dat altijd waren. Ten tweede is Niels 't Hooft geen redacteur bij NRC-next maar freelance schrijver en is het plaatsen van deze foto met onderschrift ooit in een NRC-next dus niet aan hem te verwijten. (schreef Niels uberhaubt voor next toen dit geplaatst werd? Heeft het er uberhaubt ooit ingestaan, of heb je het gewoon bedacht?) Ten derde is juist het feit dat dit soort dingen gebeuren in veel media, de reden dat Niels 't Hooft pleit voor en bezig is met serieuze gamejournalistiek.

    En je zou denken dat een journalist die betoogt on afhankelijk, oprecht en eerlijk te zijn zonder 'serieus' te zijn, niet zou photoshoppen om zijn gelijk te krijgen.

    Wo 6 jul 2011, 02:07 [reply]

    • sloes

    @Arjan, jeetje, wat zijn we weer zuur.. Die fout van nrc-next (van vorige week, dus niet 'ooit') waarin ze de controller van de xbox afbeelden is wel echt, Niels schreef er op twitter zelfs over dat hij er 'zachtjes van moest huilen'.. Overigens wordt er nooit beweerd dat Niels redacteur bij NRC-next is, lees nog maar eens goed..

    Ik moet als neutrale toeschouwer wel heel hard gniffelen wanneer ik de zelfbenoemde serieuze journalisten hierboven zo aangevallen zie reageren. Vooral wanneer je je bedenkt dat toen er een half jaar geleden een heel kinderachtig schijtlollig artikel op notabene bashers.nl verscheen waarin Jan's integriteit door het slijk werd gehaald, er toen door de bashers werd gezegd dat het toch vooral satire was.

    De bal wordt hier magnifiek teruggekaatst, en ik denk dat de auteur precies de reacties kreeg waar hij op hoopte :)

    Wo 6 jul 2011, 05:33 [reply]

    • Robert

    "Maar ga alsjeblieft wel iets respectvoller om met de mening over mensen, andermans publicaties, websites of televisieprogramma’s"
    Dit is een stropopredenering. Niels 't Hooft en David Nieborg vinden dat er plaats is voor elke type journalistiek. Er is geen sprake van disrespect.

    Wo 6 jul 2011, 08:49 [reply]

    • Bart Verwijst

    Zoals ik ook al op Twitter zei, games draait om fun en games zijn entertainment. Niet enkel de casual gamer, maar legio aan mensen die vaak games spelen en kopen interesseert die serieuze stukken niet. Ze lezen geen PU, ze lezen geen InsideGamer, ze kijken geen Gamekings. Ze kijken in de winkel wat er leuk uit ziet, of kijken op de Gamemania site welke packshots er op de frontpage staan. Dat soort mensen boeit het geen kloot wat voor score een game krijgt of wat voor diepere achtergrond de game heeft of hoeveel overheids geld erin zit. Zij willen 1 ding, een langdurig plezier van hun 60 euro. Meest recente voorbeeld? Duke Nukem die door de gespecialiseerde pers de grond in wordt geschreven maar wel goed verkoopt.

    Kortom, doe niet zo serieus allemaal, en als je het doet, laat anderen in hun waarde, er is overal een markt voor en alles heeft een eigen doelgroep. Het is en blijft entertainment wat we verkopen.

    Wo 6 jul 2011, 09:23 [reply]

    • Arjen

    @Sloes

    Ik zeg niet dat wordt beweert dat Niels redacteur is. Ik zeg dat het stupide is dat een fout in de NRC-next op hem wordt afgeschoven in bovenstaan artikel omdat hij het niet is. Ik geef jou toch ook niet de schuld als het gaat regenen vandaag? Daar heb je immers niks mee te maken.

    Ik ben niet zuur, en net zoveel neutraal toeschouwer als jij. Ik ben geen journalist. Ik ben een gamer en een game designer die vind dat het tijd is voor serieuze gamejournalistiek.

    En ik ben iemand die er niet tegen kan wanneer mensen met het suggesties bij elkaar plaatsen van beelden die niet bij elkaar horen dingen wil suggereren.

    Wo 6 jul 2011, 10:22 [reply]

    • Arjen

    Geen edit knop helaas. Suggesties hier boven moet natuurlijk suggestief zijn.

    Wo 6 jul 2011, 10:23 [reply]

  • Ik ben zo'n 15 jaar actief als gamesjournalist en kan me prima vinden in het verhaal van Jeroen.

    Wo 6 jul 2011, 10:36 [reply]

    • Rogier Kahlmann

    Dit wordt misschien iets té meta, maar zou je even iets willen rectificeren in deze column: De Xbox-controller met foutief onderschrift heeft nooit in de NRC.Next gestaan, maar in het NRC Handelsblad.

    Wo 6 jul 2011, 12:12 [reply]

    • Patrick Smeets

    Da's helemaal niet te meta. Het foutje is aangepast in de tekst.

    Wo 6 jul 2011, 12:43 [reply]

    • Lucas Seuren

    @Bart

    Je hebt het over de geweldige verkoopcijfers van DNF, maar ik lees dat de geplande cijfers juist ruimschoots niet gehaald worden. Natuurlijk is 1,5 miljoen exemplaren niet slecht of zo, maar het is verre van indrukwekkend. Een titel als L.A. Noire die je echt niet koopt op basis van het doosje, doet het dan stukken beter. Goed, de game kreeg veel aandacht, maar DNF ook.

    Wat ik wil zeggen is dat het niet een simpel zwart-wit-spectrum is waarin de consument zich of sterk verdiept of totaal niet. 60 euro is nu eenmaal veel geld en je zegt het zelf, daar wil de consument entertainment voor. Dat zijn dan ook geen impulsaankopen op basis van een plaatje op de frontpage van Gamemania, al zal dat zeker meespelen.

    Wo 6 jul 2011, 13:25 [reply]

    • Rick Peters

    Heb genoten van deze column, het zal eens tijd worden dat iemand zegt hoe het werkelijk is.

    @ Arjen: zou jij niet eens je stukje moeten rectificeren over die photoshop opmerking. Daar ga je toch goed de mist in ;-)

    Wo 6 jul 2011, 13:55 [reply]

  • Heb me heel erg met deze column vermaakt. Vooral ook omdat hij is geschreven door iemand die behoorlijk van leer trok tegen een collega die boos was op een incompetente busverbinding naar een Nintendo event. Heel goed dat je geleerd hebt niet meer op je collega's te vitten :-) Hulde!

    Wo 6 jul 2011, 14:49 [reply]

    • Rick

    @Arjan; bijna een hele post aan een beschuldiging wijten (die ontkracht wordt) en er dan niet op terugkomen. Jammer.

    Verder vind ik het stuk nogal lijken op de Volkskrant die een artikel wijdt over hoe slecht de Hitkrant wel niet is. Onnodig, gewoon lekker je eigen ding doen als je zo goed weet hoe dat moet. It's all about the fun, wat mij betreft.

    Wo 6 jul 2011, 16:56 [reply]

    • Arjen

    @Rick x2

    Ik ga niet de mist in. Het betreft hier photoshop gebruik, om een suggestie te wekken van iets wat niet waar is. Niels zijn artikel en werk voor NRC-next en dit beeld dat in NRC handelsblad stond hadden niks met elkaar te maken. Dit artikel en het beeld met onderschrift hebben nooit bij elkaar gestaan, behalve in de photoshop gemaakt door de schrijver van bovenstaand stuk.

    Voor bewijs verwijs ik je graag door naar de NRC-next van Dinsdag 28 juni 2011, pagina's 12 en 13 van rubriek 'Metamedia'. Al hier vind men een artikel van David Nieborg over de poging tot beinvloeding van gamejournalisten door grote gamebedrijven. Daarnaast een uitleg van wat NRC-next doet betreft gamejournalistiek. Helemaal rechts het artikel dat in bovenstaande photoshop deels in beeld is gebracht. De rest van de twee pagina's is opgevuld met witte ruimte en felgekleurde blokjes in tetris vormen. Geen Xbox-controller met onderschrift. Nergens. Ik herhaal: GEEN Xbox-controller.

    Brengt mij tot de conclusie: ofwel de schrijver van bovenstaand stuk heeft een zeer geheime en speciale editie van NRC-next in handen gehad en gefotografeerd. Een andere dan ik en de rest van Nederland door de bus heeft gekregen. Ofwel, hij heeft photoshop gebruikt. Afweging naar waarschijnlijkheid brengt mij erop het tweede te concluderen.

    Dit alles legde ik al uit in mijn eerste 'beschuldiging' maar begrijpend lezen blijft moeilijk.

    Do 7 jul 2011, 01:34 [reply]

    • Matthijs Dierckx

    Wie gaat Arjen uit zijn lijden verlossen en hem vertellen dat er zoiets is als een NRC en een NRC Next? De arme jongen...

    Do 7 jul 2011, 09:06 [reply]

    • Jelle

    "Blijf echter vooral doorgaan met kritische publicaties. Hartstikke mooi. Immers: zoveel mensen, zoveel smaken. Maar ga alsjeblieft wel iets respectvoller om met de mening over mensen, andermans publicaties, websites of televisieprogramma’s."

    Was het niet verstandiger geweest om dit te twitteren en dan dat hele cynische stuk achterwege te laten? Scheelt je een hoop tijd en de boodschap komt een stuk beter over.

    Do 7 jul 2011, 10:02 [reply]

    • Alessandra

    @David

    Inhoudelijk ga ik me niet in deze discussie mengen, maar er moet me toch iets van het hart.
    Wellicht is het niet zo bedoeld, maar jouw stuk en dat van Niels wekken bij mij (en waarschijnlijk ook bij anderen) de indruk dat jullie niet zo'n hoge pet op hebben van de gespecialiseerde gamespers. Dat is prima, want iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar als je zo'n uitgesproken mening publiceert over hoe anderen hun beroep (zouden moeten) uitoefenen dan moet je niet verbaasd zijn/verbolgen reageren wanneer je een reactie krijgt als die van Jeroen.
    Wie kaatst moet de bal verwachten.

    Do 7 jul 2011, 10:17 [reply]

    • Patrick Trijsburg

    Heb in het begin ook al een keer gereageerd maar als ik de stortvloed aan reacties zie verwonderd het mij dat nog steeds de discussie maar niet inhoudelijk is/wordt.
    Het gaat over een al-dan-niet "ge-photoshopt" plaatje wat bij het artikel staat en welke uitgaven van NRC er is gebruikt maar daar houdt het mee op.
    Wat dat betreft sluit ik mij volledig aan bij Alessandra.
    Nu begint het te lijken op het gekissebis wat we bijvoorbeeld ook moeten aanschouwen tussen de wijze heren van Studio Voetbal en Voetbal International.
    Doe ieder gewoon je ding en heb gerust een mening over wat de ander doet. Maak er echter geen dagtaak van om het werk van de ander te bagatelliseren, je kunt dan idd de bal een keer terugkrijgen.

    Do 7 jul 2011, 10:31 [reply]

    • Rogier Kahlmann

    Ik denk niet dat David (en Niels) de bal niet terug hadden verwacht na dat stuk in de krant. Maar vervolgens mag je altijd weer over die terugkaatste bal discussiëren, en in dit geval is het een beetje een zwak verweer. Wel leuk geschreven trouwens, maar de beargumentatie erin is te abstraheren tot 'Ja, maar er is geen doelgroep'. Waarmee je per ongeluk toegeeft dat het inderdaad allemaal niet zulk sterk schrijfwerk is wat nu de boventoon voert. Als je gelooft in wat je doet verschuil je je nooit achter de doelgroep die je meent te bedienen. Beter was geweest wanneer iemand zou zeggen: 'Het is wél kwaliteit wat de PU doet en het is wél goed geschreven, kijk maar; hierom en hierom.' Met de uiteindelijke argumenten moet diegene natuurlijk zelf komen.

    Op David's stuk over invloed van uitgevers wordt helemaal niet ingegaan, terwijl zowel Jan M als Jeroen T - met hun jarenlange ervaring - het wel beter zouden moeten kunnen weerleggen. En Bart: Games zijn entertainment, dat is waar. Daarmee doe je games niet tekort, maar wel entertainment. Waarmee we ook onze tijd ook besteden, er mag beter over geschreven worden dan nu gebeurt.

    Do 7 jul 2011, 11:13 [reply]

    • Rogier Kahlmann

    Ik was trouwens nog even naar mijn zolderkamer gekropen om dit verweer op onszelf toe te passen. http://bashers.nl/met-kritiek-omgaan

    Do 7 jul 2011, 11:36 [reply]

    • Arjen

    Wacht, Matthijs, snap je het nu echt niet, of doe je alsof?

    Nog een keer dan, en wie het hierna nog niet snapt denkt maar lekker dat ie gelijk heeft:

    Als ik een artikel van jou fotografeer uit de Control met je naam goed zichtbaar, en ik shop daaronder een foto van een Wii controller met het onderschrift 'De nieuwe Playstation Move!' komend uit een willekeurig blaadje of krant waarvoor je ooit een keer hebt geschreven. (Dit is dus een what-if, voor de uitleg. Hypothetisch.)
    Ik plaats het zo dat het lijkt of ze bij elkaar stonden en zeg er verder niks over. Wat communiceert dit dan?

    Het communiceert: Matthijs is een prutser. Terwijl dat niet zo is. Jij had immers niks te maken met het plaatje wat onder jouw artikel gephotoshopt is.

    Daar ging het om. Niet om of het plaatje wel of niet in de NRC heeft gestaan. Om dat er gesuggereerd wordt dat Niels er iets mee te maken heeft en dat niet zo is. En dat is een trieste manier van je gelijk halen.

    Do 7 jul 2011, 14:53 [reply]

    • Rogier Kahlmann

    @Arjen

    Jeroen heeft niet met opzet geschreven dat dit plaatje in de Next stond. Hij had gewoon het niet goed onderzocht. Zoals degene die de opmaak deed in de NRC niet onderzocht of een Playstation console eruit ziet. Lullig foutje waar je niet zo moeilijk over moet doen.

    Do 7 jul 2011, 14:59 [reply]

    • Rik

    Arjen, check de twitter van Niels zelf. Hij schreef: Er staan plaatjes van controllers bij met als bijschrift "gameconsole". En ze hebben Playstation en Xbox omgedraaid. Dus wat bedoel je met een trieste manier om je gelijk te halen.

    Do 7 jul 2011, 15:03 [reply]

    • Rick

    @ Arjen: ik weet het niet hoor maar volgens mij ben jij hier de prutser aan het worden. Waar gaat dit in godsnaam over? Net wat Patrick zegt; het gaat niet (meer) om de inhoud maar om al dan niet gephotoshopt plaatje. Dus die "haal die arm eruit" en discussier even mee over waar het WERKELIJK om gaat: de INHOUD.

    Do 7 jul 2011, 15:12 [reply]

    • Arjen

    Als je er over twittert heb je er natuurlijk wat mee te maken... (Dit is sarcastisch. Ik denk ik zeg het even. Voor de doelgroep.)

    Sorry maar als je echt niet ziet wat ik bedoel dan geef ik het gewoon op, en ben je kennelijk te dom of ik te slecht in uitleggen.

    @Rogier, het maakt me niet uit of het in NRC next of NRC handelsblad stond. Ze stonden niet bij elkaar, en Jeroen heeft ze bij elkaar geshopt zonder dit duidelijk te vermelden om te suggereren dat Niels de fout heeft gemaakt. Daar gaat het om.

    Do 7 jul 2011, 15:15 [reply]

    • Rogier Kahlmann

    Arjen, je zit er echt naast. Dit plaatje is niet geshopped. Het stond zo in het NRC handelsblad. Die hadden het artikel uit de Next overgenomen en hun eigen verkeerde beeld erbij gedaan.

    Do 7 jul 2011, 15:18 [reply]

    • Rick

    @ Arjen: ik denk dat je het gewoon moet opgeven inderdaad en aangeven dat je er naast zit. Je komt over als een baby die zijn gelijk wil blijven halen over een plaatje maar inhoudelijk verder niet op het verhaal ingaat en daar gaat het ONS om.

    Do 7 jul 2011, 15:27 [reply]

    • Arjen

    @Rogier, ah eindelijk, iemand die weet duidelijk te maken waarom jullie het niet met me eens zijn. Dat wist ik dus niet. Dank daarvoor, dan klopt het inderdaad dat Jeroen niets suggereert, maar het gewoon een fout van NRC handelsblad is.

    Do 7 jul 2011, 15:35 [reply]

    • Patrick Smeets

    Zou iemand AUB een andere scan/foto van de bewuste pagina willen opduikelen zodat we dit kunnen loslaten? Ik ben het met de "laten we over de inhoud praten"-posse eens, er is teveel ruis over een onbenullig detail (wat de discussie betreft).

    Do 7 jul 2011, 15:37 [reply]

    • Rick

    @ Arjen: dus ik begrijp hieruit dat je hele betoog voor niets was? NiceToKnow.nl Pannekoek van de week.

    Do 7 jul 2011, 15:41 [reply]

    • Arjen

    @Rick Het kwam dus doordat ik niet wist dat het artikel ook in het handelsblad was gezet, en niet alleen het plaatje. Helaas duurde het wat lang voordat iemand me dat kon vertellen, anders had ik al eerder ingezien waar de miscommunicatie en het onbegrip in zat.

    Do 7 jul 2011, 15:50 [reply]

    • Rick

    Aha... dus onze uitleg was niet goed? Of had jij gewoon je feiten niet op een rijtje. Volgens mij werd, wat je nu eindelijk hebt bevestigd, meerdere keren geroepen.

    Do 7 jul 2011, 15:53 [reply]

    • Arjen

    @Rick, Jullie uitleg was niet goed inderdaad, want ik hoorde pas waar het werkelijk om draaide van Rogier. Jullie hadden het alleen maar over allerlei rand dingen die niet echt ergens op sloegen.

    Dat mijn 'beschuldiging' dat het een photoshop van Jeroen was niet correct was klopt dus, alleen dat kon ik pas weten zodra iemand me vertelde waarom.

    Do 7 jul 2011, 16:05 [reply]

    • Sloes

    Oh. Mijn. God.. Pannenkoek vd week indeed..

    Geef toch op Rick, Arjan is zo iemand wiens punten je compleet en op elke letter kan weerleggen, maar hij zal dat altijd negeren en over een taalfout verder gaan zeveren, zal de leeftijd wel zijn..

    Do 7 jul 2011, 19:08 [reply]

    • Rick

    @ Sloes, weet ik toch. Ik gaf hem een 50 cent en kreeg 2 euro terug. Natuurlijk is nav onze uitleg, dat zat ik wel aankomen. En zo zet hij zichzelf voor lul ipv dat wij het voor hem moeten doen.

    Do 7 jul 2011, 20:10 [reply]

    • Arjen

    Eh, ik heb toch echt vrij duidelijk gezegd dat mijn punt over het samenzetten van beelden door de schrijver weerlegd is door het feit dat het beeld plus artikel daadwerkelijk zo in NRC-handelsblad blijkt te hebben gestaan. En dat ik dat niet wist.

    Dus nog een keer voor jullie dan: Ik had geen gelijk, en de reden voor discussie was de ontwetendheid van het plaatsen van Niels zijn artikel in het Handelsblad, waarvan ik dacht dat alleen de controller met fout onderschrift er in had gestaan.

    Do 7 jul 2011, 22:23 [reply]

    • DeManVanSTaal

    Tjeemig, het heeft even geduurd maar men is er dan toch echt eindelijk uit? (Fingers crossed.)
    Was toch wel even leuk om te lezen al die reacties! Heb er bijna net zoveel van genoten als van de column zelf!

    Vr 8 jul 2011, 10:00 [reply]

    • Vincent

    Een diep en doorwrocht exposé over het rood in de muts van Mario zou ik graag zien van Tiersma, ik weet zeker dat hij in staat is dat te schrijven. Een stuk van Gameking Belderok? Nee, laat maar zitten, ik hecht waarde aan kwaliteit.

    Za 9 jul 2011, 19:23 [reply]

    • Alessandra

    @Rogier
    "Beter was geweest wanneer iemand zou zeggen: 'Het is wél kwaliteit wat de PU doet en het is wél goed geschreven, kijk maar; hierom en hierom." Hmmm, volgens mij is het aan Jeroen zelf om te bepalen hoe hij reageert. Je verwoordt overigens met die zin jouw persoonlijke mening, maar presenteert het vervolgens als een feit...

    Ma 11 jul 2011, 20:37 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Gerelateerde video's

Laatste tweets

Volg de GC Twitterfeed

Poll

Allemaal nieuwe consoles, yummie! Ik wacht met smart op:

Zoeken

Archief

z m d w d v z
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2