We worden genept - Kinect en Move zijn helemaal niet uitverkocht

Ieders favoriete shit-stirrer Michael Pachter, analist bij groot Amerikaans bedrijf Wedbusch-Morgan, beschuldigt zowel Microsoft als Sony van het faken van schaarste om de verkoop van hun beider bewegingscontrollers aan te zwengelen. Een praktijk waarvan Nintendo in de beginfase van de Wii ook al beticht werd, grotendeels onterecht. Of is er nu meer aan de hand? En wat weet Pachter dat wij niet weten? lees meer

  • Reacties (0)
  • Xbox
  • Stuur door
    • Currently rated 5 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Disney Epic Mickey blijft hangen in het verleden

Epic Mickey is Warren Spector's bewijs dat er een betere Wii-game te maken is met Mickey Mouse dan een verzameling minigames. Een echte game voor een publiek dat zich de hoogtijdagen van Disney nog kan herinneren, voor wie de naam Mickey Mouse nog echte magie met zich meedraagt. Want dit is geen game voor je kids, maar eentje die het kind in jezelf terug zou moeten brengen. Met de nadruk op 'zou moeten,' want het verleden laat Mickey niet los. lees meer

  • Reacties (0)
  • Reviews
  • Stuur door
    • Currently rated 1 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Charts week 47: Gran Assassino

Kijk, dat Gran Turismo op de eerste plaats van de GfK charts staat, dat had ik wel verwacht. Maar het warme (bloed)bad waar Assassin's Creed Brotherhood in gevallen is deze week verbaast me, ook al had ik de game vorige week al verwacht. Heeft Ubisoft's franchise na deel 2 dan toch zoveel zieltjes gewonnen dat een game die voor het uitkomen toch neergezet werd als Assassin's Creed 2,5 direct zoveel heeft kunnen verkopen? Of heeft iedereen in Nederland Black Ops gewoon al gekocht en is het klaar met de hegemonie van Call of Duty? lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 5 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Jade Raymond: Splinter Cell 6 In De Maak

De nieuwe Ubisoft Toronto studio in Canada is de opstartfase nog niet helemaal voorbij maar via Eurogamer.net onthulde Jade Raymond, die de leiding over de nieuwe studio heeft, alsook de twee projecten waar men aan werkt overziet, het bestaan van Splinter Cell 6. De uitermate charmante maar ook bloedserieuze Jade Raymond heeft een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van de Assassin's Creed franchise. lees meer

  • Reacties (0)
  • Nieuws
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Goldeneye 007: een prima shooter voor de Wii

Velen zullen Ian Flemming tot op de dag van vandaag bedanken voor James Bond, de snelle auto's, mooie vrouwen en technische snufjes; wat wil een man nou nog meer? Nou, het liefst een game waar dit allemaal in verwerkt zit. GoldenEye 007 heeft dit te bieden.

Je kruipt in GoldenEye 007 in de huid van Daniel Craig, die nu zowel in de film, als in de game de rol van James Bond heeft overgenomen van Pierce Brosnan. Je reist zoals gebruikelijk weer de hele wereld rond, zo kom je in Rusland, in een besneeuwd gebied aan de poolcirkel, Nigeria, Dubai en Barcelona. Aan jou de taak om in deze gebieden een duistere wapenhandel te onderzoeken. lees meer

  • Reacties (0)
  • Wii (U)
  • Stuur door
    • Currently rated 5 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Column: De wondere wereld van Black Ops online

Waarschuwing voordat je gaat lezen: deze column bevat veel Engelstalige scheldwoorden. Ben je snel beledigd of onder de 16: een gewaarschuwd gamer telt voor twee.

Call Of Duty Black Ops heeft het multiplayer-vuur in mij weer aangewakkerd. Halverwege dit jaar ben ik gestopt met Modern Warfare 2. De reden? Aimbots en andere manieren waar  ‘gamers’ het leuker vinden om mee te winnen. Sinds de lancering van Call Of Duty Black Ops is het weer elke avond feest in huize van Trierum. Met een gezellig clubje van vrienden, collega’s en industrierelaties wordt dagelijks virtueel geschoten in een gesloten party. Een beetje ouwehoeren, je druk maken over die onmogelijke manier waarop je dood ging en daarna via Theater Mode filmpjes nakijken en screenshots maken. Kortom gezellig. Een avond deze week was niemand online (Ajax speelde) en kwam ik terecht in een open server. Al snel kreeg ik een flashback naar Modern Warfare 2. lees meer

  • Reacties (4)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 4.75 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
iPad marketing: EA heeft een app for that

Electronic Arts lanceerde vandaag een app voor de iPad onder de naam GamerelEAse met informatie over haar najaarstitels. Frappant is dat de app direct op Nederland (en Vlaanderen) gericht is en dus eigenlijk maar een beperkt aantal mensen bereikt. Is dat dan wel de moeite? Of is het niet meer dan een experiment om te kijken of dit soort dingen genoeg resultaat opleveren? EA is in ieder geval de eerste die op deze manier probeert reclame te maken voor hun aankomende titels, of die titels nu verkrijgbaar zijn op de iPad of niet. lees meer

Tags: ea, ipad, marketing
  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Meer ruimte betekent leuker gamen met Kinect

Wil jij de controller zijn? Dan heb je ruimte nodig, veel ruimte. Om dat te communiceren aan potentiële kopers had Microsoft Japan het lumineuze idee om meetlinten aan de dozen van Kinect vast te maken, zodat mensen kunnen inschatten hoeveel plaats ze nodig hebben om te spelen. Als je naar de lengte van dat lint kijkt is duidelijk dat Kinect daar eigenlijk al direct kansloos is, want mensen met dat soort ruimte in een woning in Japan hebben geen tijd om te gamen. Maar ondanks dat we in Nederland beduidend groter wonen gaan er hier ook nog wel wat gefrustreerde gebruikers zijn, ben ik bang.

Helaas moet ik mezelf ook onder de 'slachtoffers' tellen: om een beetje normaal te kunnen spelen moet ik de Kinect en TV schuin zetten en plaats maken naast het zitgedeelte, want met mijn woonkamer van 3,60m breed zit er tussen TV-meubel en bank niet genoeg plaats (ongeveer 1,80m) om goed geregistreerd te worden door het oog van Microsoft. Nu heb ik zeker geen grote kamer (ons huis is als Maastricht, niet breed maar lang) maar als ik denk aan hoeveel mensen ik ken die er niet veel ruimer bij zitten als je de inrichting van hun kamer niet wil omgooien dan weet ik niet hoeveel mensen aan de echt nodige 2,5m komen. lees meer

Tags: kinect, microsoft
  • Reacties (0)
  • Xbox
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
iOS 4.2 vandaag uit voor iPad, Game Center incluis

Eindelijk zijn alle bugs er uit en is het zover: iOS 4.2 is uit, wat niet zoveel betekent voor je iPhone, maar des te meer voor de iPad. Dat betekent namelijk dat die eindelijk gelijkgetrokken wordt met de telefoons. Nu zijn er genoeg mensen die daar nuttige dingen over zeggen, maar als we naar games kijken betekent dat vooral dat Game Center nu ook voor de HD en dual-platform apps beschikbaar is.

Gaat dat verschil maken? Zeker. Er zijn voldoende apps op de pad die multiplayer hoog in het vaandel hebben staan, vaak op één pad, waarbij de functionaliteit en de mogelijkheid tot vergelijken met je vriendenkring een leuke toevoeging zal zijn. En nu, nu moet Apple gaan knallen met Game Center. lees meer

  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Monty Python krijgt eigen Facebook game

And now for something completely different: de Britse social gaming startup Zittakka, eerder al verantwoordelijk voor de Mr. Bean mobiele games, heeft de rechten gekregen van Monty Python's Flying Circus. Daarmee willen ze een aantal social games gaan maken, te beginnen met eentje voor Facebook die "een homage is aan de karakters, settings en sketches" van het inmiddels 40(!) jaar oude TV-programma dat comedy voor altijd heeft veranderd.

Belangrijk detail is dat het originele nog levende Python team -bestaande uit John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin- hun medewerking verlenen aan de games, regisseur Gillian voorop. "Er is al 20 jaar geen nieuw materiaal geweest voor één van de meest iconische comedy-licensies ter wereld," aldus Zattikka's CEO Tim Chaney, "we zullen Monty Python naar de 21e eeuw transporteren met een nieuwe ervaring die oude fans zal plezieren en nieuwe fans zal maken." We gaan over een week of twee horen of die grote woorden ook waar gemaakt kunnen worden... 

  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Charts week 46: and then there were four

Verdomme als ik het niet gezegd heb:met de Wii-versie van Black Ops is het aantal Black Ops games in de GfK top tien nu vier, waarmee maar weer duidelijk is geworden dat Activision gespecialiseerd is in megafranchises. Met wereldwijd bijna 500 miljoen euro omzet in vijf dagen is het bijna niet te geloven dat ons aller hobby nog meer impact zal kunnen maken in zo'n korte tijd. Helaas maakt dat nog een voorspelling waar: Assassin's Creed Brotherhood heeft ondanks een wel heel aardige ontvangst niet genoeg kunnen verkopen om de top tien te halen. lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Assassin's Creed: Brotherhood - Game Van Het Jaar?

Assassin's Creed II was in 2009 een van de grote najaarstoppers die veel kritiekpunten uit het origineel gladstreek. Unanieme lof en miljoenen verkopen waren het resultaat. Met gezonde scepsis werd dan ook gereageerd op de aankondiging dat precies een jaar later alweer Assassin's Creed: Brotherhood zou verschijnen. Maar suggesties richting een cash-in tussendoortje of een gehaaste, verkapte uitbreiding werden al naar gelang de release dichterbij kwam door Ubisoft in de kiem gesmoord. En na een persevent in Rome was het me duidelijk dat Ubisoft met man en macht een volwaardige sequel zouden gaan afleveren. Sterker, Brotherhood zou wel eens over zijn voorganger heen kunnen gaan. Nu de game in de winkels ligt, is er de vraag: is de prachtig nagemaakte Italiaanse hoofdstad in de Renaissance genoeg om de game fier overeind te houden? lees meer

  • Reacties (1)
  • Review
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Dutch Game Awards: and the winners are...

Middenin Game in the City zitten de Dutch Game Awards, de beloning voor Nederlandse ontwikkelaars die het afgelopen jaar hun beste beentje voor hebben gezet. In sommige gevallen rechtvaardiging voor de noeste arbeid die op slaapkamer of kantoortje gedaan is. Want met de afwezigheid van Guerilla Games, de grootste maker van Nederlands product met de Killzone-serie, was er van grote namen geen sprake.

Desalniettemin was er genoeg te vieren tijdens een sfeervol diner waar de rode uilen voor de beste games van eigen bodem werden uitgereikt, want of ze nou groot zijn of niet, met de ideeën van onze eigen gamemakers zit het wel snor. lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Column: Review, Wat Nou Review?

Jaren geleden is het bedrijf waar ik destijds voor werkte een paar maanden in de ban gedaan,vanwege een  gamereview die ik schreef. Mijn epistel van twee pagina’s sloot ik af met: ‘Dit is net zo spannend als het kijken naar het opdrogen van verf’. De uitgever van het desbetreffende spel dat ik besprak was not amused en trok advertenties terug. Een Koude Oorlog begon die nog lang doorsputterde. Vijf jaar geleden hebben we onder het genot van een borrel de strijdbijl begraven. Het punt dat de uitgever maakte was dat de review geschreven was zonder inhoudelijk het spel te behandelen. De review was volgens hem gespeend op de snelle lach. Over die twee punten zijn we het overigens nog steeds niet eens. lees meer

  • Reacties (0)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 4.2 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
EVE Online krijgt een nieuw gezicht

Nee, dit is niet de protagonist van de nieuwe EVE Online uitbreiding, maar een karakter dat is gemaakt in de nieuwe character creation tool die wat karakter moet gaan geven aan de interacties die je binnenkort op de verschillende ruimtestations met andere spelers kunt hebben.

Het is eigenlijk gek dat een in principe minimaal onderdeel van een game die eigenlijk over grootschalige ruimtegevechten gaat zo ver voor de concurrentie uit kan gaan lopen, alsof Nintendo opeens een fantastische manier vindt om gesprekken speelbaar te maken in RPG's. Maar als je ziet hoe goed je karakters er kunnen uitzien in deze game heb je weinig geduld meer voor het geklungel van alle andere ontwikkelaars. lees meer

Tags: ccp, eve online
  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
The Shoot: acceptable in the 90's

Als een heel genre games terugkomt omdat het goed matcht met een specifieke controller moet je je afvragen of het een goed idee was om het genre weer naar boven te tillen. Zeker als al gebleken is dat de interesse niet echt aanwezig is. Ik heb het natuurlijk over lightgun-games, oftewel de virtuele schiettent die we ons nog allemaal kunnen herinneren uit de jaren '90, waar Time Crisis & Co. de speelhallen beheersten. Dat doen ze niet meer. The Shoot heeft dat niet begrepen. lees meer

  • Reacties (0)
  • Reviews
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Final Fantasy XIV: You're doing it wrong

De 30-dagen trial-periode bij een MMO als Final Fantasy XIV is een belangrijk iets, niet alleen als bevestiging dat het 'the first one's free'-principe nog steeds werkt, maar ook als uithangbord. Als je als speler niet happy bent na die 30 dagen is het snel afgelopen en dat kun je als MMO niet hebben, want na die cruciale honeymoon-periode moet het geld naar binnen beginnen te rollen, om nooit meer op te houden. Dat is de theorie. lees meer

  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Diablo komt naar consoles, maar wanneer?

Het lijkt er op dat er een serieuze poging gedaan wordt door Blizzard om de Diablo-franchise naar consoles te halen. Zoveel werd duidelijk toen er een vacature op de Blizzard site gevonden werd die verschillende posities (programmeur, designer en producent) gevuld wilde zien voor zo'n onderneming. Daarnaast bleek dat de studio ook aan het uitbreiden is geslagen, vermoedelijk niet ongerelateerd.

Blizzard bevestigde via hun forums dat er "inderdaad een Diablo-gerelateerd concept wordt uitgewerkt voor consoles. Maar dat is geen aankondiging van Diablo 3 op de consoles en we willen er op het moment niets over kwijt. Onze eerste prioriteit is het afmaken van Diablo 3 voor de PC en Mac en we willen niets dat in de weg laten staan." Works for me. Als ze een goede vertaling van het Diablo-concept kunnen verzinnen dat ook nog eens werkt op consoles dan is niemand meer veilig voor Blizzard. Mijn arme vrije tijd... 

  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Charts week 45: Call of Duty niet op één?

Made you look. Natuurlijk staat Call of Duty wel op één. En op twee. En op drie. Er is geen ontkomen aan, zoals ik de laatste keer al vertelde, maar dat wil niet zeggen dat er geen verrassingen in de GfK top tien zitten. Want je had me veel kunnen vertellen, maar dat Farming Simulator 2011 een notering kon krijgen in deze tijd van het jaar, met meer goede releases dan je gespeeld krijgt, dat had ik nooit geloofd. Ik geloof het nog steeds niet. Is er bij iedereen dan alleen maar "boerderij" blijven hangen in alle berichtgeving over FarmVille of is er iets anders aan de hand? lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Reckless Racing: te klein, maar wel fijn

Zo nu en dan komen er ook nog games uit die proberen een ander publiek aan te spreken, die van een ander genre zijn als het reguliere. Tijdens de lancering van de iPad is Real Racing HD een van de best lopende iPad games geweest. Dit had twee redenen; één, omdat de game er grafisch voor de iPad zeer goed uit ziet en twee, omdat het gebruik maakte van de iPads bewegingssensoren. 

Nu is er een new kid on the block, namelijk Reckless Racing HD. Medeblogger Patrick verwees er in een eerdere post al naar en was op zijn minst enthousiast over de graphics van de game. Maar biedt de game nu meer dan alleen graphics of blijft het een typisch geval van "mooi van buiten maar weinig inhoud" ? lees meer

  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars

Poll

Klaar voor de Xbox One in September?

Laatste tweets

  • patricksmeets: Mario Kart Wii U ziet er goed uit, ben me al aan het verheugen op het Super Mario 3D vervolg en Bayonetta 2 is heeeeel nice.11-06-2013 (14:46)
  • patricksmeets: @Spainkiller So Wii U is still pretty much fucked then.11-06-2013 (14:40)
  • patricksmeets: Final game? Aw man, I missed everything :(11-06-2013 (14:34)

Volg de GC Twitterfeed

Zoeken

Archief

z m d w d v z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3