Review: Is de Nintendo 3DS echt "een nieuwe dimensie in portable gaming?"

In de turbulente hedendaagse portable markt, waar iOS-apparaten vechten tegen Android-toestellen, Sony de Experia Play én de NGP in de strijd gooit tegen al dat touchscreen-geweld en waar gratis webgames bijna net zoveel tijd opslokken als de dedicated gamemachines volgt Nintendo nu het markante succes van de DS (met bijna 150 miljoen de meestverkochte spelcomputer aller tijden) op met de 3DS. En what's in a name? Het op het eerste gezicht niet anders dan de 'gewone' DS uitziende apparaatje laat zijn troef pas zien als je hem openklapt en echte 3D-diepte in het scherm ziet - zonder bril.

Het is moeilijk om je mond niet open te laten vallen als je dit effect de eerste keer ziet en het zal ook de gesprekken over Nintendo's nieuwe portable in eerste instantie domineren, maar een échte game-machine moet langer beklijven dan eventjes en moet meer in huis hebben dan een derde dimensie die voor sommige mensen niet meer dan een gimmick is. Gelukkig is Nintendo goed beslagen ten ijs gekomen en hoeven we ons geen zorgen te maken over de toekomst van deze portable, ondanks dat het geen onmiddelijke must-have is. lees meer

Tags: 3d, 3ds, hardware, nintendo
  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Killzone 3 mag zich een grote noemen

Het is lastig om Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games niet te steunen, ze zijn immers de grootste ontwikkelaar van consolegames die we hebben en misschien wel de enige die echt op het wereldtoneel kan meedraaien. Maar ze zijn tot nu toe wel maar met één ding bezig geweest: het evenaren van Halo het maken van een first-person shooter waar de PS3-bezitters van zouden kunnen zeggen: "ha, die hebben wij alleen maar!" De eerste Killzone (uitgekomen in een tijd waar men nog termen als 'Halo-killer' bezigde) was een aardige game voor de tijd van de PS2 maar liet nog te veel steken vallen, de tweede Killzone werd te veel gehinderd door valse hype, onredelijke verwachtingen en een aantal restfouten, maar met deze derde game zou Guerrilla alles goedmaken. Dat is -gelukkig voor de Nederlandse gameindustrie- gelukt, al betaal je daar ook een prijs voor. lees meer

  • Reacties (0)
  • Reviews
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Fans laten Nintendo 3DS signeren door Ben Saunders

Vandaag ging de nieuwe Nintendo 3DS officieel in de verkoop. Voor infotainmentwinkel Fame in de Kalverstraat in Amsterdam vormde zich een lange rij wachtende Nintendo-fans die als eerste Nederlanders de Nintendo 3DS wilden bemachtigen. Speciaal ter gelegenheid van de lancering stond niemand minder dan Ben Saunders klaar om de nieuwe spelcomputers te signeren.

Hij daagde tevens een aantal fans uit voor een wedstrijd Super Street Fighter IV 3D Edition op de Nintendo 3DS. 

  • Reacties (0)
  • Nieuws
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Gamecowboys geeft 3X Super Monkey Ball 3DS weg

Ben je één van de mensen die dit weekend een 3DS gaat halen? Dan kunnen we de aankoop misschien wat makkelijker maken. We mogen van Sega drie exemplaren van Super Monkey Ball 3D weggeven, het enige dat je hoeft te doen om kans te maken op één van die drie games is (de link naar) dit item te retweeten, zoals je zou verwachten bij de Cowboys :D

De winnaars worden zondag 27 maart om 19:00 bekend gemaakt. Daarna sturen we zo snel mogelijk de game naar je op, zodat je wat quality time kunt spenderen met Aiai, Meemee en de rest van de aapjes die maar niet uit die ballen weten te ontsnappen. De eerste Super Monkey Ball games waren fantastische reclame voor de Gamecube, wellicht dat deze 3D-versie datzelfde gaat doen voor de 3DS. Het Cowboys-oordeel volgt snel, maar voor nop kun je je geen buil vallen aan deze game, nietwaar? Grijp dus je kans en retweet! 

  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Resident Evil 4 en Code: Veronica in HD op komst

Volgens een lek uit het Japanse blad Famitsu is er een HD remake op komst van zowel Resident Evil 4 als Code: Veronica. Onder de naam 'Residen Evil Revival Selection' kunnen we deze games ergens in de toekomst (het is nog heel onduidelijk wanneer die klaar zijn) verwachten. De remakes zulen voor zowel Xbox 360 als PS3 uitkomen maar veel meer als dat is op het moment nog niet bekend. Er is (nog) geen sprake van 3D, Move, Kinect, of welke andere ondersteuning dan ook dus daar moeten we dan maar even op wachten. Datzelfde geldt voor enige extra content in de games, al is een goede remaster à la Resident Evil 1 voor de Gamecube meer dan zat, zeker voor het al oudere Code: Veronica, dat al meer dan 10 jaar oud is. Ik weet het, nog niet heel veel nieuws te melden dus, maar Resident Evil heeft bij mij altijd een streepje voor.

UPDATE: Capcom zelf heeft bekend gemaakt dat de games in het najaar uitkomen en allebei los van elkaar als downloadable titels op zowel Xbox Live als Playstation Network uit zullen komen. Er zijn intussen ook al wat voorlopige vergelijkings-screenshots vrijgegeven die een idee geven van de verbetering. Ziet er goed uit! lees meer

  • Reacties (0)
  • Nieuws
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Charts week 11: Home is where the Pokémon are

Het is inderdaad even schrikken, we hebben de Gfk Dutchcharts twee weken overgeslagen en opeens is alles anders: Pokémon bovenaan, allerlei nieuwe games die zich in de top tien hebben gewurmd en twee heuse revoluties. Eentje daarvan is Shogun 2: Total War, een PC-titel die bij de hele hardcore fanbase gretig aftrek heeft gevonden in het openingsweekend. Ik verwacht niet dat de game lang zal blijven hangen, maar deze notering heeft SEGA in elk geval al in de pocket. Daarnaast natuurlijk Homefront, die alweer bewijst dat marketing gewoon werkt, want je kon niet om de game heen de laatste twee weken. Of het nu volzit met bugs of niet. lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Waarom zijn er geen social games op Xbox Live?

"De doelgroep is veel te klein" was het bijna snerende antwoord dat Zynga's Chief Game Designer Brian Reynolds tijdens een interview gaf op de vraag of we ooit Zynga titels op Microsoft's (of Sony's) downloadservice zouden gaan zien. Ondanks het feit dat Xbox Live een goed bevolkte service is met 30 miljoen actieve gebruikers staat het namelijk niet in vergelijking met de 500 miljoen die Facebook heeft en dat zijn cijfers waar ze bij Zynga niets mee kunnen. Maar is meer wel automatisch beter? En waarom probeert niemand het sociale aspect van een Xbox Live of Playstation Network te gebruiken? lees meer

  • Reacties (0)
  • Xbox
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
First person Super Mario Bros.: niet handig, wel leuk

Ik zei het eerder deze week al: Super Mario is hét dankbaarste slachtoffer voor alle parodieeen, kunstvormen en andere interpretaties van games, niet in de laatste plaats omdat echt iedereen de game kent. Datzelfde geldt ook voor het eerste level, want wie weet niet waar de eerste paddenstoel zit en wat ze ermee moeten doen? De onderstaande video maakt daar handig gebruik van, want één ding is zeker: hoe gaaf het er ook uitziet, Super Mario Bros. in de eerste persoon is niet te spelen. Ook leuk trouwens om te zien dat maker FreddieW (geen vreemde als het gaat om gamegerelateerde video's) zich nu ook begeeft op het volledig geanimeerde vlak. Enjoy! lees meer

  • Reacties (0)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
iOS games tellen nu echt mee, krijgen categorie op Metacritic

Het is voor veel uitgevers van games de enige site die écht meetelt: Metacritic. Deze aggregator van rapportcijfers die alle games krijgen van de publicaties laat precies zien wat het gemiddelde is van de cijfers, zodat je met redelijke zekerheid kunt zeggen of een game goed, gemiddeld of slecht wordt gewaardeerd. Sterker nog, er zijn genoeg verhalen bekend van ontwikkelaars die een bonus kregen of verloren hebben, afhankelijk van het al dan niet halen van een bepaald gemiddelde op Metacritic.

Het zal Apple dus deugd gedaan hebben om te horen dat hun iOS games nu eindelijk een aparte catagorie hebben, zodat iedereen kan zien dat Angry Birds het beste spel ter wereld is omdat er zoveel recensies zijn die dat bevestigen. Of niet? Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan de nieuwe categorie. lees meer

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Super Drama Bros.: Mario in een heel ander licht

SXSW, beter bekend als South By Southwest, is van kleiner bandjesfestival uitgegroeid tot waar cultureel fenomeen dat zich uitspreid over alle vormen van media, met als gevolg dat veel mensen zich willen profileren tijdens het festival in Texas door iets interessants te produceren. In die categorie valt ook deze voor het festival zelf geproduceerde 'bumper', een opvulfilmpje om het even oneerbiedig te zeggen. Het is een dramatisering van Super Mario Bros. maar dan wel ontstellend goed uitgevoerd. lees meer

  • Reacties (0)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Win 6 x 2 kaarten voor het GameKings Xperia PLAY event

Op het Mobile World Congress presenteerde Sony Ericsson de Xperia PLAY, dat zal niemand echt ontgaan zijn ;-) Vlak daarvoor kon ik al, letterlijk in dit geval, met het toestel spelen en in Barcelona zelf mocht ik er ook iets over zeggen in het RTL 4 nieuws ;-) Aanstaande zaterdag, 19 maart, organiseert Sony Ericsson samen met GameKings, de Nederlandse publiekspremière van de Xperia PLAY. Die wordt gehouden in de Utopolis Bioscoop in Almere en daar kun jij, als je snel bent, ook bij zijn. De kaarten kosten 14 Euro, maar wij geven er vanmiddag 6 x 2 weg! Daar moet je natuurlijk wel wat voor doen. lees meer

  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Hard Corps: Uprising is écht geen Contra game

Toen ik voor het eerst hoorde over Hard Corps dacht ik meteen aan Contra: de subtitel van een eerdere game in de scrollende shooterserie was namelijk precies dat en ondanks dat het niet met zoveel woorden gezegd wordt was het wel de bedoeling dat deze Xbox Live Arcade titel de 2D scrollende shooterserie nieuw leven in zou moeten gaan blazen. Maar als je het beestje niet bij de naam noemt is er twijfel, of dat nu is over de competentie van de ontwikkelaar of de relevantie van de serie in de hedendaagse tijd. En dat, zo blijkt, was helaas terecht. lees meer

  • Reacties (0)
  • Reviews
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Ramp in Japan geen gevaar voor Europese 3DS lancering, verschillende games vertraagd

Nu de grote dreiging van een nucleaire ramp achter Japan ligt [update: het blijft misgaan in de reactoren] en het land kan gaan beginnen aan de wederopbouw van infrastructuur en energievoorziening lijkt er hoop aan de horizon te gloren. Maar de laatste paar dagen zijn er een heel aantal maatregelen genomen in gameland, varierend van klein (het uitstellen van DLC voor Marvel VS. Capcom 3) tot groter (het uitzetten van de servers voor zowel Final Fantasy XI en XIV als Metal Gear Online om stroom te sparen.)

Er is meer aan de hand, maar de voornaamste bron van zorgen is natuurlijk dé hardware-release uit Japan: Nintendo's 3DS. Die lijkt, geluk bij een ongeluk, gewoon door te kunnen gaan in Europa volgens berichten van Nintendo zelf, maar over de Amerikaanse lancering wordt nog even niet gepraat en daarnaast zijn er helaas nog wat games die in meer of mindere mate in de problemen komen. lees meer

  • Reacties (0)
  • Handheld
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
De Blob 2 haalt niet het onderste uit de kan

Vorige week was LittleBigPlanet 2 aan mijn kritische blik onderworpen en deze week is De Blob 2 aan de beurt. Het kan liggen aan mijn motoriek waardoor ik dit soort games voorgeschoteld krijg, maar dat laten we even ter zijde. 2011 is het jaar van de sequels en bij veel ontwikkelaars betekend dat schaamteloos een 2tje of een 3tje achter hun succestitels te plakken en dus zo ook bij De Blob 2. Waarom zou je iets veranderen als het al goed is? Toch? En Blob 2 is zeker meer van hetzelfde. lees meer

  • Reacties (0)
  • Review
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Mecha FPS Hawken is te groots voor een indiegame

Het lijkt bijna onmogelijk, de trailer die beneden staat. Gemaakt door zes man (en drie stagiaires) in negen maanden geeft het een goed idee van de look van het onafhankelijk geproduceerde Hawken, een first-person multiplayer shooter met robots. Dat is nou niet het type game dat je van een kleine groep als Adhesive games verwacht, aangezien indiegames vaak niet kunnen en/of durven om dit soort mega-omgevingen te maken. Het lijkt er echter op dat Hawken binnen nu en heel snel het levenslicht zal zien, al krijg je misschien niet helemaal waar je op hoopt als speler. lees meer

  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Rumor control: Pokémon bedenker Satoshi Tajiri is niet dood

Man, wat zijn mensen toch apen soms. Terwijl er in Japan een serieuze ramp aan de gang is en er echte slachtoffers vallen heeft weer één of andere gek het gerucht in de wereld gebracht dat de bedenker van Pokémon, Satoshi Tajiri, gestorven zou zijn. Dit is echter allemaal een grote hoax, dus als je een tweet erover binnenkrijgt: fijn negeren.

Het nieuws heeft -met dank aan Twitter- heel rap om zich heen geslagen, waardoor veel mensen het voor waar aangenomen hebben en er zelfs een Facebook pagina over zijn dood is gemaakt. Helaas allemaal verspilde moeite, want volgens berichten heeft Nintendo bevestigd dat de goede man gewoon nog leeft. 

  • Reacties (0)
  • Industrie
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Co-op, domme vrienden en humor bij robots: een interview met Eric Wolpaw over Portal 2

Portal ontketende bij het uitkomen van Valve's The Orange Box een ware revolutie: uit het niets was daar een game die het puzzelgenre letterlijk en figuurlijk alle hoeken van de kamer liet zien, met in de hoofdrol de portal gun: een geweer dat op een willekeurige plek op de muur een ingang en uitgang kon maken. 
In een game die je met een beetje goede wil in een uurtje of vier kon uitspelen was niet alleen een geconcentreerd pak breinbrekers gepropt, maar ook nog eens één van de meest komische verhaallijnen die games ooit had gezien met observatierobot GlaDOS die, naarmate je tocht door Aperture Labs vorderde, steeds maniakaler werd naar de speler toe.

Aan de basis van dat verhaal stond Eric Wolpaw, die als schrijver bij Valve werkt en samen met collega Chet Faliszek naar Nederland toog om de tweede Portal te promoten. We spraken hem nadat we het eerste halve uur van Portal 2 mochten spelen. lees meer

  • Reacties (0)
  • Preview
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Blizzard's nieuwe MMO is "zeer ambitieus" (en nog minstens 3 jaar in de maak)

Hou je vooral niet in: Blizzard's COO Paul Sams vertelde tegen industrieblog Gamasutra dat ze ondanks het nog steeds voortdurende succes van World of Warcraft hard bezig zijn aan het nieuwe volledige MMO met de codenaam 'Titan' en dat ze wild enthousiast zijn over de voortgang daarvan: "het is het meest ambitieuze dat we ooit hebben gedaan." Volgens Sams wordt Titan "de volgende grote lancering na Diablo III" maar moesten spelers van WoW zich ook geen zorgen maken over de voortgang van die wereld, ondanks dat de originele makers daarvan intussen allemaal bezig zijn met de ontwikkeling van Titan. "WoW heeft nog vele jaren in zich", zo zegt Sams desgevraagd. lees meer

  • Reacties (0)
  • PC
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Bulletstorm is beauty en the (motherfucking) beast in één

Er werden al veel praatjes gemaakt in naam van Bulletstorm voordat de game op de markt was: hij zou het saaie shooterlandschap wel even wakker schudden en de grote jongens laten zien hoeveel lol je nog kon hebben met schieten. Er werd al gesproken over een spiritueel vervolg op Duke Nuke 'em, maar kan de game, die het maken van hypergewelddadige kills beloont met punten, dat wel waarmaken? En zitten we daar wel op te wachten? lees meer

  • Reacties (0)
  • Xbox
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars
Mens VS Computer, altijd een moeilijke wedstrijd

Nadat we als mens laatst alweer het nakijken hadden toen de beste Jeopardy!-spelers (het spel waarbij spelers de vraag stellen in plaats van het antwoord te geven) royaal in de pan werden gehakt door IBM-supercomputer Watson blijkt nu dat er meer spellen zijn die we beter aan onze digitale vrienden kunnen overlaten, zoals Rock Paper Scissors. In Nederland minder bekend door de dominantie van het (overschatte) iene-miene-munte voor het maken van keuzes gaat RPS er om of je het juiste element kiest: schaar wint van papier, papier wint van steen en steen wint van schaar. En computer wint van mens, zo blijkt. lees meer

  • Reacties (0)
  • Columns
  • Stuur door
    • Currently rated 0 star(s) on 5
    • Rate it 1 stars
    • Rate it 2 stars
    • Rate it 3 stars
    • Rate it 4 stars
    • Rate it 5 stars

Poll

Wie heeft je het meest overtuigd op de E3?

Laatste tweets

  • patricksmeets: Mario Kart Wii U ziet er goed uit, ben me al aan het verheugen op het Super Mario 3D vervolg en Bayonetta 2 is heeeeel nice.11-06-2013 (14:46)
  • patricksmeets: @Spainkiller So Wii U is still pretty much fucked then.11-06-2013 (14:40)
  • patricksmeets: Final game? Aw man, I missed everything :(11-06-2013 (14:34)

Volg de GC Twitterfeed

Zoeken

Archief

z m d w d v z
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2